اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فارس گزارش می‌دهد

قانونی که عطف به‌ماسبق شدنش دردسر آفرید!/گرفتاری پرستاران دانشجو با تغییر یکباره قانون

بهمن ماه سال 96 تعدادی از پرستاران اقدام به‌ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد کردند که وضع یک قانون سه ماه پس از ثبت نام پرستاران، انان را با مشکل مواجه کرد.

قانونی که عطف به‌ماسبق شدنش دردسر آفرید!/گرفتاری پرستاران دانشجو با تغییر یکباره قانون

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، بهمن ماه سال 96 دانشگاه علوم پزشکی اقدام به‌توزیع دفترچه کنکور ارشد رشته پرستاری کرد و تعدادی از پرستاران سراسر کشور در این آزمون اقدام به‌ثبت نام کردند.

این ثبت نام در حالی انجام شد که در فروردین ماه سال 97 وزارت بهداشت قوانینی را در آیین نامه مشاغل خود به‌تصویب رساند که در یکی از بندهای آن عنوان شده، کارمندان زمانی می‌توانند موافقت نامه ادامه تحصیل از سیستم اخذ کنند که پنج سال از زمان خدمت آنان گذشته باشد.

آنچه که امروز سبب گلایه برخی از پرستاران شده، این است که چرا این قانون که در سال جاری به‌تصویب رسیده، شامل حال افرادی شده که در سال گذشته برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد اقدام کرده‌ و در آزمون قبول شده‌اند.

به‌منظور بررسی بیشتر این موضوع اقدام تهیه گزارشی از پرستاران، نظام و پرستاری و مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد کرده‌ایم که در ادامه آمده است.

یکی از پرستاران در این خصوص به‌خبرگزاری فارس، گفت: بهمن ماه سال 96، که دفترچه کنکور ارشد پرستاری ارائه شد، اقدام به‌ثبت نام کردیم.

وی با اشاره به‌این نکته که تیر 97 آزمون برگزار شد؛ ابراز کرد: پس از اعلام نتایج، حین ثبت نام عنوان کردند که باید از محل خدمت خود موافقت‌نامه ادامه تحصیل اخذ کنید.

این پرستار ادامه داد: پس از مراجعه به‌منظور اخذ گواهی موافقت‌نامه برای حضور در دانشگاه، اعلام شد، وزارت بهداشت در آیین مشاغل خود، قانونی را به‌تصویب رسانده که بر اساس آن قانون، افرادی می‌توانند ادامه تحصیل دهند که پنج سال سابقه خدمت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: پس از پیگیری متوجه شدیم که این قانون در فروردین ماه سال 97 به‌تصویب رسیده و این در صورتی است که زمان ثبت نام کنکور ارشد پرستاری، بهمن ماه سال 96 بوده است!

این پرستار اضافه کرد: سوالی که مطرح است اینکه زمان ثبت نام کنکور این تبصره جزو شرایط کنکور اعلام نشده بود، چنانچه همان زمان این تبصره ذکر می‌شد، قطعا پرستاران که اتفاقا تعداد آنان کم هم نبوده، اقدام به‌ثبت نام نمی‌کردند.

وی تاکید کرد: باتوجه به‌اینکه این قانون پس از ثبت نام کنکور به‌تصویب رسیده، نباید شامل قبول شدگان امسال می‌شد، بلکه باید مشمول سال‌های آینده شود.

این پرستار افزود: پس از اعتراضی که انجام شد به‌ما گفتند در دانشگاه ثبت نام کنید تا نتیجه اعتراض اعلام شود، بر اساس این گفته اقدام به‌ثبت نام در دانشگاه کردیم، اما پس از حدود دو ماه اجازه شرکت در امتحانات به‌ما داده نشد.

وی ضمن یادآوری این نکته که برای شرکت در این آزمون مدت‌ها زمان و انرژی گذاشته و درس خواندیم، عنوان کرد: باتوجه به‌اینکه علمی که به‌واسطه ادامه تحصیل به‌دانشجویان افزوده می‌شود در همین سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد، این اقدام مسؤولان تعجب برانگیز است.

پرستاران نامه رضایت از محیط کار داشتند

نائب رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور در این خصوص به «فارس» گفت: از آنجا که مطابق قوانین وزارتی ادامه تحصیل کارکنان مشروط به‌این است که با هزینه دولتی و در ساعات اداری نباشد، بلامانع است. این رویه برای پرستاران شاغل در بالین که امکان فعالیت‌های عصر و شب را دارند تاکنون اعمال می‌شده، اما در مورد پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد سال جدید موافقت با ادامه تحصیل مشروط به‌داشتن پنج سال سابقه کار شده است.

سید رضا مظلوم این اقدام را عامل نگرانی پرستاران بالین که برای قبولی در امتحانات تلاش بسیار کرده‌اند، دانست و ادامه داد: این در حالی است ‌که مطابق قانون اداری استخدامی، پرستاران موظف به‌تلاش برای ارتقاء علمی خود هستند.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد و شهرستان‌های تابعه، تغییر رویه موجود را مرتبط با مصوبه‌ای از هیأت امنای دانشگاه خواند و ابراز کرد: با توجه به‌اینکه این پرستاران درخواست مأموریت یا مرخصی یا تحصیل در زمان شیفت کاری را ندارند، به‌نظر نمی‌رسد مشتمل بر دادن امتیاز خاصی باشند که محدود به‌افراد با سابقه کار بالا شود.

وی تاکید کرد: مصوبه هیأت امنا مربوط به‌اسفند 96 است، در حالی‌که ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد مربوط به‌بهمن ماه 96 می‌باشد.

نائب رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور ابراز کرد: حتی این پرستاران نامه رضایت از محیط کار هم داشتند، اما اجازه ورود به‌امتحانات پایان ترم به‌آنان داده نشد!

مظلوم تاکید کرد: ما و دانشجویان تا وزارت خانه هم پیگیر این مشکلات بودیم، اما متاسفانه پاسخگو نبودند و این در حالی است که سیاست وزارت بهداشت ارتقاء علمی پرستاری است، ولی در عمل و اجرای قوانین، تناقض‌های زیادی می‌بینیم.

قانونی که پرستاران را شوکه کرد

در ادامه رئیس خانه پرستار خراسان رضوی در گفت‌وگو با«فارس»، ضمن منطقی ندانستن اجرایی شدن این قانون در این سال تحصیلی؛ بیان کرد: تعدادی از پرستاران به‌منظور افزایش علم خود اقدام به‌شرکت در کنکور ارشد کردند، اما پس از قبولی در آزمون و اقدام به‌ثبت نام در دانشگاه با تصویب قانونی جدید مواجه شدند.

سیده فاطمه بحرینی ادامه داد: ضرورت گذشت پنج سال از خدمت، قانونی بود که این پرستاران را شوکه کرد.

وی بیان کرد: آنچه که مورد سوال است اینکه به‌چه علت این قانون برای سال تحصیلی 97-98 اجرایی شده، در صورتی که پس از ثبت نامِ شرکت کنندگان به‌تصویب رسیده است.

این عضو شورای مرکزی خانه پرستار تصریح کرد: پس از اعتراض پرستاران، مسؤولان عنوان کردند پرستارانی که خواهان ادامه تحصیل هستند، می‌توانند از شغل خود استعفا دهند!

بحرینی این گفته مسؤولان را غیر منطقی خواند و عنوان کرد: پرستاران برای گرفتن حق خود مکاتبه‌های بسیاری کردند، اما موفقیتی حاصل نشد.

رئیس خانه پرستار خراسان رضوی تاکید کرد: پیگیر این تقاضای به‌حق دانشجویان تا وزارت بهداشت و آموزش پزشکی هم بودیم، اما متاسفانه بازخورد مناسبی دریافت نکردیم.

وی در خصوص قانون اخذ اجازه از مسؤولان بالادستی برای ادامه تحصیل، گفت: حین پیگیری، یکی از مسؤولان عنوان کرد که ما به‌کارگزینی بیمارستان‌ها این نکته را ابلاغ کرده‌ایم، اما نکته جالب اینجاست که حتی کارگزینی بیمارستان هم از این قانون اظهار بی‌اطلاعی هستند!

وی گفت: متاسفانه در نظام سلامت، فاصله و تناقض عجیبی بین قوانین وضع شده و اجرای آنها دیده می‌شود که از وزیر محترم بهداشت که مواضع و سیاست‌های عدالتخواهانه دارند، تقاضا می‌شود به‌این معضلات جامعه پرستاری با نگاه ویژه رسیدگی کنند.

مجری مواد آزمون هستیم

در ادامه به‌سراغ معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم تا علت ایجاد این مشکل را از زبان او جویا شویم.

هاشمی در این خصوص به‌خبرگزاری «فارسم گفت: بر اساس قوانین استخدام، همکارانی که پیمانی استخدام شدند تا پنج سال امکان ادامه تحصیل ندارند و پس از این مدت، با اجازه سازمان مربوطه، می‌توانند ادامه تحصیل دهند.

وی با اشاره به‌اینکه گذشت پنج سال از خدمت و سپس کسب اجازه برای ادامه تحصیل از قوانین بدو استخدام است؛ بیان کرد: البته این موارد جزو قوانین استخدام است و بنده اطلاع کافی از این قوانین ندارم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: پس از اینکه این موارد را به‌دانشجویان متذکر شدیم، تعداد از آنان از محل کار خود استعفا کرده و به‌ادامه تحصیل پرداختند.

هاشمی در پاسخ به‌این پرسش که قانون شرط گذراندن پنج سال از خدمت به‌منظور ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مصوب سال 97 بوده، چرا برای دانشجویان سالِ پیش‌رو اجرایی شده؟ گفت: ما مجری مواد آزمون هستیم.

نیروها موافقت‌نامه‌ای را طلب می‌کنند که قانون اجازه صدور آن را نمی‌دهد

در ادامه مدیر سرمایه انسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این رابطه گفت: این‌ موارد قوانین و مقرراتی است که توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده که بر اساس آن نه‌تنها پرستاران، بلکه کل افراد جدیدالاستخدامی که امسال در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کردند را شامل می‌شود، چراکه آیین نامه طرح طبقه‌بندی دانشگاه برای اجرا ابلاغ شده که یکی از بندهای آن موافقت با ادامه تحصیل برای کارمندان را منوط به‌گذراندن پنج سال از سابقه کار دانسته است.

عبدالله ریحانی ادامه داد: بر اساس یک قاعده کلی، زمانی که نامی از موافقت (موافقت دستگاه مربوطه) برای موضوعی به‌میان می‌آید، فاقد از اینکه قوانین و مقرراتی وجود دارند، چنانچه دستگاه به‌هر دلیلی موافق ادامه تحصیل کارمند خود نباشد، گلایه‌ای نمی‌ماند.

سیاست‌های کلان در سیستم پرسنلی را واحدها مشخص نمی‌کنند

وی در پاسخ به‌اینکه پرستاران نامه رضایت از محیط کار خود داشتند، به‌چه منظور با ادامه تحصیل آنان مخالفت شده؟ بیان کرد: واحدهای کاریِ کارمندان مستقل نیستند و سیاست‌های کلان در سیستم پرسنلی را واحد مشخص نمی‌کنند، بلکه دانشگاه مشخص می‌کند.

مدیر سرمایه انسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این موضوع که در حال حاضر دانشگاه از کمبود نیروی پرستاری در سیستم خود گلایه‌مند است، اضافه کرد: در این شرایط آیا می‌توان انتظار داشت که خودِ دانشگاه موافقت کند که کارمندانش، بخشی از ساعات خود را که می‌توانند خدمت کنند، به‌کار دیگری بپردازند، آن هم نیرویی که به‌تازگی استخدام شده و در اوج بهره‌وری قرار دارد؟!

ریحانی عطف به‌ما سبق شدن این قانون را نپذیرفت و گفت: جایی عنوان می‌شود قانون عطف به‌ما سبق شده که نیرو در سال گذشته از سیستم موافقت‌نامه اخذ کرده، اما در سال جدید سیستم این موافقت نامه را نپذیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این نیروها امروز از ما موافقت نامه‌ای را طلب می‌کنند که من قوانین و مقرراتی دارم که این قوانین عنوان می‌کنند که امکان موافقت با نیرویی که کمتر از پنج سال سابقه خدمت را دارد، وجود ندارد.

وقتی تنها مردم مکلف به اجرای قانون هستند!

یکی از نکاتی که در میان سخنان هر دو طرف موضوع، قابل توجه است اینکه مسؤولان قوانینی را وضع کرده‌اند که بخشی از بدنه، اطلاعی از این قوانین ندارند و این عدم اطلاع کافی از قوانین این مشکلات را به‌وجود آورده است که این نکته می‌طلبد مسؤولان بیش از پیش با بدنه ارتباط برقرار کرده و آنان را از قوانین مطلع کنند.

نکته دیگر نبود شفافیت در قانون است؛ پرستارانی که خود را محق می‌دانند، عنوان می‌کنند قوانین وزارت بهداشت به‌آنان اجازه ادامه تحصیل و افزایش علم خود را می‌دهد منوط به‌اینکه در ساعت کار اداری خود نباشند و از دولت هزینه‌ای نکنند، اما مسؤولان نکته دیگری را متذکر می‌شوند.

همچنین عطف به‌ماسبق شدن قانون مشکل دیگری است که متاسفانه مدتی است در کشور باب شده و نه‌تنها مسؤولان وزارت بهداشت که دیگر مسؤولان کشور نیز اقدام به‌این کار کرده و مدام خود را توجیه می‌کنند و تاسف‌بارتر اینکه تنها مردم را مکلف به‌قبول قوانین می‌دانند و نه خود را.

==================

گزارش از: فرزانه زراعتی

==================

انتهای پیام/ 70059

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول